Monday, January 18, 2016

Books and Films 2015 and 2014

Maybe not of any interest to my readers (if there are any left out there..?) but a good way to keep a record for myself.


Read Books 2015
  • "Bakom ljuset" by Åsa Nilsonne
  • "Extremely Loud & Incredibly Close" by Jonathan Safran Foer
  • "En spricka i kristallen" by Cecilia Gyllenhammar
  • "Kaffe med rån" by Catharina Ingelman-Sundberg
  • "Expeditionen: Min kärlekshistoria" by Bea Uusma
  • "The Sex Life of My Aunt" by Mavis Cheek
  • "Murder in Mesopotamia" by Agatha Christie
  • "Döden på en blek häst" by Amanda Hellberg
  • "Den brinnande flickan" by Mark Billingham
  • "Den sista frestelsen" by Val McDermid
  • "Död joker" by Anne Holt
  • "I stundens hetta" by Viveca Sten
  • "In Persuasion Nation" by George Saunders
  • "The Brief and Frightening Reign of Phil" (novel) by George Saunders

Seen Films 2015
  • The Bridge series +++++
  • The Intern ++++
  • Wall-E ++++
  • The Intouchables ++++
  • Tucker and Dale vs. Evil ++++
  • Paddington ++++
  • The Imitation Game ++++
  • Jurassic World +++
  • Survivor +++
  • Get Hard +++
  • Keeping Mum +++
  • The Interview +++
  • Home ++

Read Books 2014
  • "Where in the World is Osama Bin Laden" by Morgan Spurlock
  • Could not finish "Don't Read This Book If You're Stupid" by Tibor Fischer
  • "Livet efter dig" by Jojo Moyes
  • "Utslag av oro" by Mark Haddon
  • "Strandsommar" by Anita Shreve
  • "Till min dotter i Frankrike" av Stephanie & Barbara Keating
  • "En man som heter Ove" by Fredrik Backman
  • "Mr Rosenblum's List" by Natasha Solomons
  • "Ludmila's Broken English" by DBC Pierre
  • "Ok, amen" by Nina Solomin
  • Started "Analfabeten" by Jonas Jonasson
  • Started "Martina-koden" by Martina Haag


Seen Films 2014
  • Sherlock Holmes series +++++
  • The Grand Budapest Hotel +++++
  • About Time ++++
  • The Grand Seduction ++++
  • Begin Again ++++
  • Frozen ++++
  • Gravity +++
  • The Boy in the Striped Pajamas +++
  • Jack Ryan: Shadow Recruit +++
  • The Other Woman +++
  • Lucy ++
  • The Signal ++
  • 22 Jump Street ++
  • The Wolf of Wall Street ++


10 comments:

  1. Replies
    1. Västmanländskan - Vad bra! Jag tänkte att om någon läser just detta inlägg så är det du :)

      Delete
  2. Jajamensan! Läsare finns, trogna sådana :)
    Kul med såna här listor, man får tips själv också.
    Ser att du ger The Bridge series toppbetyg, är det den svenska serien du menar? "Alla" verkar ju kolla den, läst och hört mycket om den men aldrig tittat. Nu blir jag sugen göra det på riktigt.
    Ser att det smyger sig in en Agatha Christie bok också, oväntat men roligt med "äldre" bok. Som yngre läste jag en del Agatha Christie men det var mycket länge sen, vore roligt se hur jag skulle uppleva en sån bok idag.
    Jag tycker du hunnit läsa rätt mycket under 2015, jag tror vi är rätt lika här du och jag, vi älskar att läsa men finns tyvärr inte så mycket tid som man önskar.
    Ett av mina "nyårslöften" är att jag ska läsa mer i år. Framför allt fiction, det blev en hel del non fiction böcker 2015 och det är ju trevligt och berikande men vill läsa mycket mer fiction i år. Så det jobbar jag på...
    En annan bok (och även film) jag är nyfiken på och som jag ser att du läst är en man som heter Ove.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anne - Ännu en, vad kul! :)

      Precis, det är Bron jag menar. Jag var själv väldigt skeptisk (blir ibland det när något blir en hype) och följde det inte när det gick (säsong 1 och 2) men sedan fick vi säsong 1 av Petra och Oscar och sedan var vi fast och plöjde snabbt säsong 2 också. Säsong 3 följde vi när den gick nu och det var jobbigt att behöva vänta en vecka på ett nytt avsnitt! Så den måste du verkligen titta på!

      Jag har köpt samt plockat på mig en del böcker t ex efter Peters mormor när hon gick bort och när vi flyttade hit tog jag bara med mig de böcker jag inte hade läst ännu och nu försöker jag ta mig igenom dem. Meningen är att de inte ska med till Sverige igen utan ska ges vidare här. Jag hade inte läst Agatha Christie-boken tidigare men sett den på TV men jag hade ändå glömt vem som var mördaren ha ha
      Jag ska också försöka läsa minst lika många böcker i år som 2015, och gärna några till. Vi får peppa varandra! En man som heter Ove är väldigt bra, påminde mig om min pappa men det höll inte han med om ha ha :)

      Kram!

      Delete
  3. Still reading and have always enjoyed your blog!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Don't know who you are but glad to here it :)

      Delete
    2. I'm just Sarah in Illinois and very much enjoy your blog (and Beverly Revelry's!).

      Delete
    3. Welcome and glad to hear (I will spell hear right this time!) that you like to come here :) I will try to blog a bit more often.

      Delete
  4. Jag ska försöka läsa fler böcker på spanska och engelska i år + författare som inte är amerikaner/engelsmän/svenskar. Det är min lilla utmaning till mig själv.

    Jag lånar ju 5 böcker/tredje vecka på biblioteket. Jag skulle gärna vilja ha betyg på böckerna med eller i alla fall bäst/rekommenderar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bella - Av dem jag läst som passar in på dina önskemål så kanske jag inte har så mycket att rekommendera eftersom jag mest läst svenska eller amerikanska/brittiska författare.

      Nu har jag nästan glömt men jag de jag tyckte var bäst var:

      Årets bästa: "Expeditionen: Min kärlekshistoria" by Bea Uusma

      Agatha Christie är ju alltid bra på sitt vis: "Murder in Mesopotamia" by Agatha Christie

      Bra deckare: "Döden på en blek häst" by Amanda Hellberg (lite annorlunda med lite övernaturligt, skräck), "Död joker" by Anne Holt, "I stundens hetta" by Viveca Sten

      Feel good-deckare/komik: "Kaffe med rån" by Catharina Ingelman-Sundberg

      Inte hans bästa men bra ändå även om lite deppig om 9/11: "Extremely Loud & Incredibly Close" by Jonathan Safran Foer

      Deprimerande och jobbig men ändå bra bok: "En spricka i kristallen" by Cecilia Gyllenhammar

      Fakta men smart och rolig: "Where in the World is Osama Bin Laden" by Morgan Spurlock

      Chic lit men med djup (som du säkert redan läst): "Livet efter dig" by Jojo Moyes

      Chic lit men samtidigt om andra världskriget: "Till min dotter i Frankrike" av Stephanie & Barbara Keating

      Komedi eller kanske tragedikomik (som du säkert redan läst): "En man som heter Ove" by Fredrik Backman

      Väldigt bra skildring av ortodoxa judar i NYC: "Ok, amen" by Nina Solomin

      Också om judendomen men skönlitteratur, om en judisk flykting i UK efter kriget som vill bli engelsk: "Mr Rosenblum's List" by Natasha Solomons

      Delete